Statut
STATUT PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 56 W OPOLU
Opracowany na podstawie:
- Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r. (Dz. U. Nr 120 z 1991 r. poz. 526).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. wprowadzająca – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949)
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 poz. 1379).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. 2017, poz. 649).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz.U.2017, poz.356)
Rozdział I Postanowienia ogólne
§ 1
- Przedszkole Publiczne nr 56 jest przedszkolem publicznym.
- Siedziba Przedszkola mieści się w Opolu przy ul. Sieradzkiej 7.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest: Miasto Opole, Rynek 1A, 45-015 Opole.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest: Opolski Kurator Oświaty.
- Ustalona nazwa używana jest przez Przedszkole w pełnym brzmieniu:
Przedszkole Publiczne nr 56
„ Piastuś”
ul. Sieradzka 7
45-304 Opole
- Na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców organ prowadzący może nadać imię Przedszkolu.
- Przedszkole jest jednostką budżetową, działającą na podstawie ustawy o finansach publicznych.
§ 2
- Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Publiczne nr 56 w Opolu,
- statucie – należy przez to rozumieć statut Przedszkola Publicznego nr 56 w Opolu,
- Dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Publicznego nr 56 w Opolu,
- nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola,
- rodzicach – należy przez to rozumieć również prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
Rozdział II
Cele i zadania Przedszkola
§ 3
- Celem Przedszkola jest wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka w oparciu o wrodzony potencjał i możliwości w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturalnym. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości oraz gromadzenie doświadczeń. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Zadania Przedszkola:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dzieci poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
- wspieranie aktywności dzieci podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się zdolności poznawczych,
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, podmiotowości dzieci oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w Przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dzieci, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dzieci,
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznawania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w Przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dzieci zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dzieci, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dzieciom poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej,
- podtrzymywanie tożsamości narodowej, językowej i religijnej dzieci,
- udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb w toku bieżącej pracy oraz w formach poza grupą przedszkolną,
- zapewnienie opieki, wychowania i kształcenia specjalnego niepełnosprawnym dzieciom,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dzieci językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur,
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym, z tym, że nie dotyczy to:
- dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.), oraz jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
- Cele i zadania Przedszkola są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej Przedszkola.
Rozdział III
Sposoby realizacji zadań Przedszkola
§ 4
- Praca opiekuńczo - wychowawcza i dydaktyczna w Przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup.
- Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Program wychowania przedszkolnego zawiera:
- szczegółowe cele edukacyjne,
- tematykę materiału edukacyjnego,
- wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
- Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród programów gotowych lub:
- opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami,
- zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów),
- zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.
- Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w Przedszkolu, Dyrektor Przedszkola może zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w Przedszkolu lub zespołu nauczycieli i specjalistów, zatrudnionych w Przedszkolu.
- Nauczyciel przedstawia Dyrektorowi program wychowania przedszkolnego.
- Programy wychowania przedszkolnego dopuszcza Dyrektor Przedszkola.
- Dopuszczone do użytku w Przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor Przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
§ 5
- Dyrektor Przedszkola powierza każdy oddział przedszkolny opiece jednemu lub dwóm nauczycielom, zwanym dalej wychowawcami grupy. Liczba nauczycieli pracujących w oddziale zależy od czasu pracy oddziału i realizowanych zajęć.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do Przedszkola.
§ 6
- Przedszkole przekazuje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informacje o jego gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Informacje przekazuje się do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
- Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
§ 7
- Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w Przedszkolu, a także w czasie zajęć poza przedszkolem, poprzez:
- realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w statucie Przedszkola i innych aktach prawnych,
- opracowanie miesięcznych planów pracy przez nauczyciela, z uwzględnieniem równomiernego rozłożenia zajęć w poszczególnych dniach oraz różnorodności zajęć w każdym dniu,
- przestrzeganie liczebności grup,
- odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń,
- oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami,
- prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z organizacjami zajmującymi się ruchem drogowym,
- kontrolę budynku pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków,
- umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji Przedszkola,
- oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały,
- ogrodzenie terenu Przedszkola,
- zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień,
- zabezpieczenie przed swobodnym dostępem dzieci do pomieszczeń kuchni i pomieszczeń gospodarczych,
- wyposażenie pomieszczeń Przedszkola w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy oraz instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy,
- dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych,
- zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi w imprezach i wycieczkach poza teren Przedszkola,
- przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy,
- kontrolę obiektów budowlanych należących do Przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z nich,
- zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren Przedszkola w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię.
§ 8
- Przedszkole prowadzi szeroką działalność z zakresu profilaktyki poprzez:
- rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów wychowanków,
- realizację określonej tematyki zajęć we współpracy z lekarzami, wolontariuszami organizacji działających na rzecz dziecka i rodziny,
- działania opiekuńcze wychowawców grup, w tym rozpoznawanie relacji między rówieśnikami,
- promocję zdrowia oraz zasad właściwego żywienia,
- prowadzenie profilaktyki stomatologicznej.
§ 9
- Przedszkole sprawuje indywidualną opiekę wychowawczą i psychologiczno-pedagogiczną nad:
- wszystkimi dziećmi poprzez:
- organizowanie spotkań Dyrektora Przedszkola z nowo przyjętymi dziećmi i ich rodzicami,
- rozmowy indywidualne wychowawcy z dziećmi i rodzicami na początku roku szkolnego w celu rozpoznania cech osobowościowych dziecka, stanu jego zdrowia, warunków rodzinnych i materialnych,
- organizację wycieczek integrujących dzieci,
- pomoc w adaptacji dziecka w nowym środowisku organizowaną przez terapeutę pedagogicznego lub psychologa przedszkolnego,
- współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- stosowanie zaleceń lekarza specjalisty oraz orzeczeń i opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej,
- organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym indywidualnego nauczania na podstawie orzeczenia o potrzebie takiej formy edukacji,
- przekazywanie rodzicom informacji o możliwościach wsparcia wychowanków znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych, zgodnie z zasadami określonymi przez organ prowadzący;
- dziećmi szczególnie uzdolnionymi poprzez:
- objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną, dostosowanie wymagań edukacyjnych, metod, form pracy i tempa pracy do możliwości i potrzeb dziecka,
- rozwój zdolności dziecka w ramach zajęć dodatkowych,
- wspieranie dziecka w przygotowaniach do różnorodnych konkursów,
- indywidualizację procesów wychowawczo-dydaktycznych;
- dziećmi niepełnosprawnymi zgodnie z zasadami określonymi w §11 statutu Przedszkola.
- wszystkimi dziećmi poprzez:
§ 10
- Kształtowanie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, mogą odbyć się, gdy zajęcia zostaną zawieszone z powodu zaistnienia następujących okoliczności:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu dzieci,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
- W sytuacji wystąpienia wyżej wymienionej przyczyny dyrektor jest zobligowany do poinformowania Organu prowadzącego przedszkole o zaistniałej sytuacji.
- Nauczyciele w swojej pracy zdalnej wykorzystują do zajęć:
- laptopy czy smartfonów programy do pracy z dziećmi, multimedialne książeczki, aplikacje, gry edukacyjne i materiały multimedialne dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym
- Nauczyciele przekazują materiały dzieciom niezbędne do realizacji tych zajęć:. pocztą elektroniczną na adres a-mail rodzica.
- Potwierdzanie uczestnictwa dzieci w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, będzie odbywać się poprzez. kontakt z rodzicami poprzez telefon, e-mail lub inny sposób ustalony z rodzicami, systematyczne odbieranie i przekazywanie nauczycielom prac wykonywanych przez dzieci.
§ 11
- 1 Zgodnie ze zmianą art. 42 ust. 2f Karty Nauczyciela ustala się dla nauczycieli godziny dostępności dla rodziców w tym:
- 1 godzina dostępności tygodniowo – w przypadku osób zatrudnionych ½ etatu i więcej;
- 1 godzina dostępności na dwa tygodnie – w przypadku osób zatrudnionych na mniej niż 12/ etatu.
Rozdział IV
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ 12
- Przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a w szczególności:
- rozpoznaje możliwości psychofizyczne dzieci oraz ich potrzeby rozwojowe i edukacyjne,
- przeprowadza obserwacje pedagogiczne i odpowiednio je dokumentuje,
- dokonuje analizy gotowości dzieci 6-letnich do rozpoczęcia nauki w szkole,
- współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- ujednolica oddziaływania wychowawcze Przedszkola i rodziców.
- Przedszkole w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspiera rodziców w procesie wychowania dzieci, a w szczególności:
- przekazuje rodzicom informacje o możliwościach i potrzebach rozwojowych dziecka,
- motywuje rodziców do realizowania wspólnie przyjętych metod wychowawczych i konsekwentnych wymagań wobec dziecka,
- analizuje wspólnie z rodzicami ewentualne przyczyny trudnych zachowań dziecka,
- proponuje rodzicom różne profesjonalne formy pomocy, między innymi: współdziałanie z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, konsultacje ze specjalistami, warsztaty psychologiczno-pedagogiczne,
- organizuje zespoły do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz określa sposoby i formy udzielania pomocy dzieciom i ich rodzicom,
- integruje dzieci z zaburzeniami rozwojowymi z grupą rówieśniczą na zasadzie równości praw i obowiązków.
- Nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem posiadającym opinię poradni psychologiczno - pedagogicznej tworzą zespół.
- Koordynatorem zespołu jest jeden z wychowawców grupy.
- Członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program wsparcia, w którym uwzględnia się poszczególne formy i okres udzielania specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oraz ustalają wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem. Realizują go w ramach zajęć obowiązkowych, dodatkowych, które ustala Dyrektor.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Przedszkole może prowadzić wczesne wspomaganie rozwoju dziecka na zasadach uzgodnionych z organem prowadzącym na podstawie odrębnych przepisów.
Organizacja wsparcia dla dzieci niepełnosprawnych oraz organizacja zajęć rewalidacyjnych
§ 13
- Przedszkole zapewnia opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez:
- zapewnienie dzieciom niepełnosprawnym specjalistycznej pomocy psychologiczno- pedagogicznej w zależności od potrzeb: rehabilitacyjnej, terapeutycznej, w miarę możliwości dietetycznej, logopedycznej zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego,
- współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w zakresie ustalenia najbardziej efektywnych form i metod pracy rewalidacyjnej,
- wspomaganie w uzgodnieniu z rodzicami rozwoju dziecka, a w szczególności wyrównywanie i korygowanie deficytów rozwojowych oraz eliminowanie ich przyczyn.
- Nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego tworzą zespół.
- Koordynatorem zespołu jest jeden z wychowawców grupy.
- Członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy wsparcia i okres ich udzielania.
- Zespół realizuje go w ramach zajęć obowiązkowych, dodatkowych oraz rewalidacyjnych na podstawie co najmniej dwukrotnie dokonanej w roku szkolnym oceny efektywności podejmowanych działań, ustalając wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem.
- Dyrektor na piśmie informuje rodziców o proponowanych formach wsparcia.
- Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych odbywa się zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu oraz zgodnie z potrzebami dziecka.
- Zajęcia rewalidacyjne prowadzone są przez nauczycieli mających odpowiednie kwalifikacje specjalistyczne zgodne z niepełnosprawnością dziecka.
Rozdział V
Indywidualne wspomaganie rozwoju dziecka i rodziny
§ 14
- Nauczyciele Przedszkola na bieżąco i systematycznie rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym trudności, zainteresowania i uzdolnienia dziecka, na podstawie obserwacji pedagogicznych, które kończą się oceną gotowości do podjęcia nauki w szkole.
- W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel w uzgodnieniu z rodzicami oraz Dyrektorem Przedszkola niezwłocznie udziela takiej pomocy, prowadząc zajęcia o charakterze terapeutycznym w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem, lub udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć rozwijających dla dzieci szczególnie uzdolnionych, mających wyjątkowe predyspozycje, i prowadzi je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
- Nauczyciele współdziałają z rodzicami w wychowaniu dzieci, wspomagając w osiągnięciu przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości każdego dziecka.
- Przedszkole może prowadzić zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na zasadach określonych odrębnymi przepisami, w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Nauczyciele informują rodziców o możliwości występowania do poradni psychologiczno – pedagogicznej o przeprowadzenie specjalistycznych badań oraz wnioskowanie o wydanie opinii lub orzeczenia.
Rozdział VI
Podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
§ 15
- Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej:
- wychowując w duchu tolerancji dla tożsamości narodowej, religijnej, etnicznej i językowej,
- uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci i organizując na wniosek rodziców naukę religii na zasadach określonych innymi przepisami.
- Na wniosek rodziców Przedszkole organizuje zajęcia umożliwiające podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej.
- Sposób realizacji celów i zadań podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej określają odrębne przepisy.
Rozdział VII
Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne
§ 16
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do Przedszkola.
- Kontrolowanie spełniania obowiązku, należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko zamieszkuje.
- Dyrektor Przedszkola obowiązkowo powiadamia dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko zamieszkuje, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie.
Rozdział VIII
Opieka nad dzieckiem w czasie zajęć w przedszkolu i poza nim
§ 17
- Przedszkole zapewnia opiekę nad dziećmi w czasie zajęć w Przedszkolu oraz w czasie zajęć poza Przedszkolem – zgodnie z zasadami zapewnienia bezpieczeństwa.
- Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę pedagogiczną i bezpieczeństwo. Podczas pobytu w Przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej – nauczyciela Przedszkola, wspomaganego przez pomoc nauczyciela lub pracownika obsługi.
- Wyjścia i wyjazdy poza teren Przedszkola organizuje nauczyciel, zapewniając dodatkowe osoby do opieki nad dziećmi (personel Przedszkola lub rodzice).
- Pracownicy Przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z przepisami prawa oraz zasadami obowiązującymi w Przedszkolu.
- Szkolenia pracowników w zakresie BHP są prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- W Przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi o charakterze medycznym, z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy – bez stosowania leków.
- Nauczyciel zobowiązany jest do sprawdzenia listy obecności dzieci na prowadzonych zajęciach - według godzin pobytu dziecka i do potwierdzenia odbytych zajęć podpisem w dzienniku.
- Zadania pracowników niebędących nauczycielami związane z zapewnieniem bezpieczeństwa:
- wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu zadań zapewniających bezpieczeństwo wychowankom,
- udzielanie pomocy dzieciom na prośbę nauczycieli w sytuacjach szczególnie uzasadnionych,
- informowanie o stwierdzonych zagrożeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dzieci.
§ 18
- W Przedszkolu realizowany jest program wychowawczo – profilaktyczny, przyjęty na podstawie odrębnych przepisów.
- W ramach profilaktyki zdrowotnej Przedszkole prowadzi następujące działania:
- codzienne przebywanie dzieci na powietrzu,
- systematyczne wietrzenie sali,
- systematyczne, dokładne mycie rąk,
Rozdział IX
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola
§ 19
- Dzieci są przyprowadzane i odbierane z Przedszkola osobiście przez rodziców bądź inne osoby upoważnione przez rodziców, zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.
- Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną tylko za okazaniem dokumentu tożsamości.
- Pisemne upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko oraz numer i serię dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości osoby wskazanej przez rodziców.
- Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z Przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- Nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (np. stan wskazujący na spożycie alkoholu lub środków psychoaktywnych).
- W sytuacji, o której mowa w ust. 5 w przypadku braku kontaktu z rodzicami lub innymi osobami upoważnionymi do odbioru dziecka, w ostatecznej sytuacji nauczyciel zawiadamia Dyrektora, a ten Policję.
- Rodzice winni przyprowadzać i odbierać dzieci z Przedszkola w godzinach pracy ustalonych na dany rok szkolny w arkuszu organizacji.
- Rodzice lub inne osoby upoważnione przyprowadzające dziecko do Przedszkola oddają je pod opiekę nauczyciela lub osoby dyżurującej.
- Rodzice odbierają dzieci do godziny 16:30. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane do godziny 16:30, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie oraz podejmuje próby poinformowania innych członków rodziny, jeśli dysponuje ich telefonami.
- Rodzice lub inne osoby upoważnione, w przypadku braku możliwości odbioru dziecka z Przedszkola – z powodu sytuacji losowej, zobowiązani są do poinformowania o zaistniałym sytuacji, a także do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
- Prośba jednego z rodziców dotycząca nieodbierania dziecka z Przedszkola przez drugiego rodzica, może być uwzględniona przez Dyrektora i nauczyciela tylko w przypadku, gdy ww. rodzic przedstawi wydane przez sąd dokumenty, pozwalające stwierdzić odebranie władzy rodzicielskiej lub postanowienie wyznaczające kontakty z dzieckiem.
- Do Przedszkola mogą uczęszczać dzieci zdrowe. O chorobie zakaźnej dziecka rodzice mają obowiązek powiadomić nauczyciela oddziału.
- Nauczyciel oddziału ma obowiązek powiadomić rodziców o stanie dziecka wskazującym na chorobę.
- Zasady postępowania z dzieckiem chorym określają wewnętrzne procedury przyjęte przez Przedszkole.
Rozdział X
Formy współdziałania z rodzicami
§ 20
- Formami współdziałania rodziców z Przedszkolem są:
- zebrania ogólne (przynajmniej dwa razy do roku),
- zebrania grupowe (według grafiku ustalonego przez rodziców i nauczycieli lub na życzenie którejś ze stron),
- zajęcia otwarte, warsztaty, prelekcje,
- spotkania grupowe – z rodzicami i dziećmi, prowadzone metodami aktywnymi,
- wspólne plenery – warsztaty plastyczne, rodzinne zabawy,
- wystawy prac dzieci,
- konsultacje indywidualne inicjowane przez nauczyciela i rodziców,
- udział w organizowaniu uroczystości przedszkolnych i imprez artystycznych dla dzieci,
- inne atrakcyjne formy zabaw rodzinnych organizowanych w Przedszkolu i poza terenem Przedszkola,
- dni adaptacyjne dla rodziców i dzieci trzyletnich, które po raz pierwszy przychodzą do Przedszkola.
- Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców.
Rozdział XI
Organy Przedszkola i ich kompetencje
§ 21
- Każdy z wyżej wymienionych organów działa zgodnie kompetencjami określonymi w ustawie Prawo oświatowe.
- Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze statutem Przedszkola.
- Na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców Dyrektor może powołać radę przedszkola.
§ 22
- Dyrektor Przedszkola:
- kieruje bieżącą działalnością wychowawczo - dydaktyczną oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny oraz inspiruje nauczycieli i stwarza im warunki do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia, a także zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego,
- gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach,
- dokonuje oceny pracy nauczycieli początkujących po dwóch latach pracy, a także w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela
- uczestniczy w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych na kolejne stopnie awansu zawodowego nauczycieli,
- przygotowuje arkusz organizacji Przedszkola, przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu, zgodnie z zapisami ustawy Prawo oświatowe,
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjęte w ramach ich kompetencji,
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez efektywne działania prozdrowotne,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie oraz za organizację obsługi administracyjnej, finansowej i gospodarczej placówki,
- współpracuje z Centrum Usług Wspólnych w zakresie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej,
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami,
- zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.,
- administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych, zgodnie z obowiązującym regulaminem.
- powołuje na stanowisko wicedyrektora,
- Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom placówki,
- przyznawania dodatku motywacyjnego nauczycielom,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, o przyznanie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników.
- Dyrektor Przedszkola współpracuje z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie wszelkich uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Dyrektor podejmuje decyzje administracyjne w ramach kompetencji stanowiących.
- Dyrektor jest odpowiedzialny za mienie Przedszkola, stan obiektu i zapewnienie warunków sprawnego funkcjonowania placówki. Ponadto powinien dbać o estetykę budynku oraz otoczenie, a w miarę potrzeb przeprowadzać prace remontowe i inwestycyjne. Obowiązkiem Dyrektora jest również dbanie o właściwe utrzymanie wyposażenie Przedszkola, tj. mebli, urządzeń i pomocy dydaktycznych.
- Dyrektor wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
Rada Pedagogiczna
§ 23
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu,
- opiniowanie zaproponowanych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Przedszkola,
- podejmowanie w porozumieniu z nauczycielem i rodzicami uchwały upoważniającej Dyrektora do skreślenia dziecka z listy wychowanków.
- Rada Pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy placówki, w tym ramowy rozkład dnia,
- wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- projekt planu finansowego Przedszkola,
- propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Przedszkola.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także innych pracowników placówki.
Rada Rodziców
§ 24
- Rada Rodziców jest kolegialnym organem Przedszkola reprezentującym ogół rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola.
- W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach podczas zebrania rodziców dzieci danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa w ust. 2, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy,
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych.
- Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny ze statutem Przedszkola.
- Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów Przedszkola, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola.
- W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola Rada Rodziców może podejmować działania mające na celu pozyskiwanie środków finansowych z dobrowolnych składek rodziców oraz innych podmiotów.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Przedszkola;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Przedszkola;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Przedszkola.
- uczestniczenie w życiu Przedszkola przyczyniające się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci;
- opiniowanie statutu Przedszkola.
Rozdział XII Organizacja pracy Przedszkola
§ 25
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
- W Przedszkolu funkcjonuje pięć oddziałów. Oddziały integracyjne tworzone będą stosownie do potrzeb Przedszkola, przy uwzględnieniu liczby dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Godzina zajęć w Przedszkolu trwa 15 minut a dla dzieci 3-4-letnich, 30 minut dla dzieci 5-6-letnich. Czas trwania zajęć uzależniony jest od możliwości psychofizycznych dzieci, czas zajęć może być przedłużony.
- Na wniosek rodziców w Przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe. Zajęcia są bezpłatne.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Liczba dzieci w oddziale ogólnodostępnym nie może przekraczać 25. W oddziałach integracyjnych nie może przekroczyć 20, w tym do 5 dzieci niepełnosprawnych.
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez Dyrektora. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący.
- Bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka nad dziećmi w wieku 6 lat i powyżej realizowane są w Przedszkolu w godzinach jego pracy.
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Szczegółowe rozkłady dnia zawarte są w dziennikach zajęć poszczególnych oddziałów.
- Dyrektor w związku z organizacją nowego roku szkolnego ma prawo przeniesienia dzieci do innej grupy przedszkolnej, także do grupy dzieci starszych.
- Dyrektor w przypadku choroby nauczyciela, ferii, przerwy wakacyjnej, itp. może połączyć grupy jeżeli jest mniejsza ilość dzieci w danej grupie.
- Dzieci 3-4-letnie korzystają z leżakowania.
Czas pracy Przedszkola
§ 26
- Czas pracy Przedszkola w ciągu dnia i w ciągu roku dostosowany jest do istotnych potrzeb w zakresie opieki i wychowania dzieci, wyrażanych przez rodziców w formularzach zgłoszeń, po akceptacji przez organ prowadzący.
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:00 do 16:30, za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
- W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci oraz w okresie absencji nauczycieli Dyrektor Przedszkola może podjąć decyzję o łączeniu grup dziecięcych.
- W sytuacji opisanej w ust. 3, liczba dzieci po połączeniu w oddziałach ogólnodostępnych nie może przekraczać 25, w oddziałach integracyjnych nie może przekroczyć 20 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
- Przerwa wakacyjna w Przedszkolu trwa jeden miesiąc kalendarzowy.
- Termin przerwy wakacyjnej ustalany jest corocznie przez organ prowadzący na wniosek Dyrektora.
Rozdział XIII
Zasady odpłatności za pobyt dzieci w Przedszkolu i korzystanie z wyżywienia
§ 27
- Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez Miasto Opole oraz rodziców – w formie comiesięcznej odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu.
- Wysokość opłaty za pobyt dziecka w Przedszkolu regulują odrębne przepisy. Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. 2020 r. poz. 2029 z późn. zm.) oraz Uchwała nr LXVI/1237/18 Rady Miasta Opola z dnia 5 lipca 2018 r. w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych przedszkolach prowadzonych przez Miasto Opole (Dz. Urz. Woj. Op. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.).
- Przedszkole zapewnia dziecku bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wymiarze 5 godzin dziennie.
- Bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka nad dziećmi w wieku 6 lat i powyżej realizowane są w Przedszkolu w godzinach jego pracy.
- Przedszkole ewidencjonuje pobyt dziecka w Przedszkolu na liście obecności w dzienniku zajęć dla oddziału, do którego uczęszcza dziecko, a także za pomocą kart do czytnika rejestru obecności program – Iprzedszkole.
- Opieka i zajęcia wychowawczo-dydaktyczne w czasie określonym przez rodziców, przekraczającym wymiar, o którym mowa w ust. 3, są odpłatne.
- Opłata za korzystanie z wychowania przedszkolnego dla dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, w czasie przekraczającym wymiar, o którym mowa w ust. 3, wynosi 1 zł za godzinę zajęć.
- Dziecko sześcioletnie realizujące roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, korzysta z nieodpłatnej opieki poza godzinami przeznaczonymi na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, o których mowa w ust. 3.
- Na pisemny wniosek rodziców opłata za korzystanie z wychowania przedszkolnego, o której mowa w §3 ust. 6 uchwały Rady Miasta Opola nr LXVI/1237/18 z dnia 5 lipca 2018 r., być obniżona o 50% po spełnieniu jednego z warunków określonych § 3 ust. 1 i 2 tej uchwały.
- Do wniosku o obniżenie opłaty rodzice zobowiązani są dołączyć aktualną decyzję o przyznaniu zasiłku rodzinnego lub pielęgnacyjnego, wydaną na podstawie odrębnych przepisów, lub zaświadczenie wydane przez dyrektora przedszkola, w którym drugie i kolejne dziecko korzysta z wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor Przedszkola wydaje decyzję o obniżeniu opłaty w terminie trzech dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
- W przypadku braków formalnych we wniosku Dyrektor Przedszkola wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie określonym przez Dyrektora Przedszkola.
- Obniżenie opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego, o którym mowa w ust. 9, może być udzielone na okres nie dłuższy niż data obowiązywania decyzji o przyznaniu zasiłku rodzinnego lub pielęgnacyjnego lub data zakończenia korzystania z wychowania przedszkolnego przez drugie i kolejne dziecko z danej rodziny.
- Przedszkole zapewnia odpłatne korzystanie z posiłków.
- Do korzystania z posiłków uprawnione są dzieci uczęszczające do Przedszkola.
- Warunki korzystania z wyżywienia, w tym wysokość opłat za posiłki dla dzieci, ustala Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Dzienna wysokość opłaty za korzystanie z wyżywienia przez dzieci obejmuje koszt surowców zużytych do przygotowania posiłku.
- Rodzice zobowiązani są wnosić na rzecz Przedszkola, z tytułu świadczonych usług, opłatę miesięczną składającą się z:
- odpłatności pokrywającej koszty surowców zużytych do przygotowania posiłków w kwocie wynikającej z kalkulacji za każdy dzień pobytu dziecka w Przedszkolu,
- odpłatności za korzystanie z wychowania przedszkolnego w kwocie wynikającej z obecności dziecka godzin rzeczywistych pobytu wychowanka w Przedszkolu
- Opłaty, o których mowa w ust. 19, wnoszone są na wskazane konto bankowe do 10-go dnia następnego miesiąca, za miesiąc poprzedni.
- Termin dokonania płatności oznacza dzień wpływu należności na wskazany rachunek bankowy.
- Wnoszona przez rodziców miesięczna opłata, o której mowa w ust. 19, w pierwszej kolejności zaliczana będzie na poczet rozliczenia płatnych zajęć opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych (ust. 6), a w następnej kolejności na poczet pokrycia kosztów surowców zużytych do przygotowania posiłków (ust. 17).
- W przypadku wystąpienia nadpłaty zostanie ona zaliczona na poczet przyszłej należności, a w sytuacji braku możliwości takiego zaliczenia, zostanie przekazana przelewem na konto wskazane przez rodzica.
- W przypadku nieterminowego uiszczenia opłat, o których mowa w ust. 19, naliczane będą odsetki od nieterminowych wpłat.
- W przypadku powstania zaległości w opłatach, o których mowa w ust 19, za jeden miesiąc, po uprzednim pisemnym wezwaniu rodzica do zapłaty z określeniem siedmiodniowego terminu płatności zaległej należności, nastąpi wszczęcie postępowania egzekucyjnego.
Rozdział XV Pracownicy Przedszkola
§ 28
- Przedszkole zatrudnia nauczycieli oraz pracowników samorządowych.
- Zasady zatrudniania nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela, a pracowników samorządowych Przedszkola określają przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz ustawa Kodeks pracy.
- Kwalifikacje nauczycieli, a także zasady ich wynagradzania, określa minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz pracodawca, a kwalifikacje i zasady wynagradzania pracowników samorządowych Przedszkola, określają przepisy dotyczące pracowników samorządowych.
§ 29
- Nauczyciele w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych kierują się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i postawę moralną z poszanowaniem ich godności osobistej.
- Nauczyciele prowadzą obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentują te obserwacje.
- Nauczyciel Przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci, tworzy warunki
wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania, współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną.
§ 30
- Nauczyciele współdziałają z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
- W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze nauczyciele:
- systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i dydaktycznych realizowanych w przedszkolu, zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych wiadomości i umiejętności,
- informują rodziców o sukcesach i problemach dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają,
- zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach Przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
§ 31
- Do zadań nauczyciela należą w szczególności:
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w szczególności: dzienniki zajęć, obserwacje pedagogiczne,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego oraz systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- efektywne wykorzystywanie czasu pracy z przeznaczeniem na zabawy i zajęcia dydaktyczno- wychowawczo - opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z dziećmi,
- prowadzenie diagnozy przedszkolnej dzieci 6-letnich,
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
- realizacja wszystkich innych zadań zleconych przez Dyrektora Przedszkola wynikających z bieżącej działalności placówki,
- inne czynności, wynikające z zadań statutowych Przedszkola.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej Dyrektora i Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci, ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci, włączenia ich w działalność Przedszkola.
- Nauczyciele Przedszkola planują pracę dydaktyczno-wychowawczą na podstawie przewodników, zgodnie z rocznym planem i koncepcją pracy Przedszkola.
- Nauczyciel zobowiązany jest do realizacji 1 godziny dostępności przy czym dla nauczyciela pracującego w pełnym wymiarze obowiązuje 1 godzina odstępności tygodniowo, w przypadku nauczycieli zatrudnionych w niższym wymiarze niż ½ etatu zobowiązany jest do realizacji 1 godziny w ciągu dwóch tygodni.
§ 32
- Stanowisko wicedyrektora Przedszkola może zostać utworzone zgodnie z art. 101 ustawy Prawo oświatowe. Powierzenie stanowiska wicedyrektora i odwołania z niego dokonuje Dyrektor Przedszkola, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i organu prowadzącego. Zakres kompetencji dla stanowiska wicedyrektora ustala Dyrektor Przedszkola;
- Do podstawowych zadań wicedyrektora należy:
- organizowanie i kontrolowanie pracy w Przedszkolu w zakresie ustalonym przez Dyrektora,
- prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej w wymiarze określonym odrębnymi przepisami,
- zastępowanie Dyrektora w czasie jego nieobecności.
§ 33
- W celu realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu zatrudnieni są również:
- logopeda,
- psycholog.
- pedagog specjalny
- nauczyciel współorganizujący kształcenie
- Do zadań logopedy należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci,
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy i eliminowania jej zaburzeń,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy,
- dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom, w tym zajęć specjalistycznych,
- udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz zebraniach z rodzicami,
- prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej.
- Do zadań pedagoga specjalnego należy:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
- współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami ( m.in. poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny);
- przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie wymienionych wyżej zadań.
- Do zadań psychologa w szczególności należy:
- wspieranie wychowawców grup oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowych,
- rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia,
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych, dotyczących dzieci, w tym, diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron dziecka.
- wspieranie dzieci z uzdolnieniami,
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec dzieci, rodziców i nauczycieli,
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku przedszkolnym,
- wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
- Do zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie należy:
- opracowanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
we współpracy z nauczycielem prowadzącym grupę, specjalistami
- prowadzenie dokumentacji pracy z dziećmi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
- wspieranie dziecka w sytuacji trudności komunikacji z nauczycielami, rówieśnikami
- w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka w zakresie pomocy wchodzą: dostosowanie zajęć do jego możliwości psychofizycznych, pomoc w codziennym funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej w oparciu o orzeczenie
§ 34
- W Przedszkolu zatrudnieni są następujący pracownicy samorządowi na stanowiskach obsługi:
- specjalista do spraw żywienia,
- kucharz,
- pomoc kuchenna,
- pomoc nauczyciela,
- woźna,
- konserwator.
- Podstawowym zadaniem pracowników samorządowych jest zapewnienie sprawnego działania Przedszkola, zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, a także utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Pracownicy samorządowi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci.
§ 35
- Specjalista do spraw żywienia zobowiązany jest w szczególności:
- zaopatrywać w żywność,
- nadzorować sporządzanie posiłków i przydzielanie porcji żywnościowych dzieciom,
- sporządzać jadłospisy,
- prowadzić magazyn i dokumentację magazynową zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzić sprawy związane z odpłatnością za usługi Przedszkola,
- prowadzić zestawienia i sprawozdawczość w zakresie żywienia dzieci,
- wykonywać inne czynności polecone przez Dyrektora, wynikające z organizacji pracy w Przedszkolu.
§ 36
- Kucharz zobowiązany jest w szczególności:
- przyrządzać punktualnie i w sposób higieniczny zdrowe posiłki,
- przyjmować produkty z magazynu, kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych,
- prowadzić magazyn podręczny,
- utrzymywać w należytym stanie powierzony sprzęt kuchenny i dbać o czystość pomieszczeń kuchennych,
- brać udział w ustalaniu jadłospisu,
- wykonywać inne czynności polecone przez Dyrektora, wynikające z organizacji pracy w Przedszkolu.
§ 37
- Pomoc kuchenna zobowiązana jest w szczególności:
- pomagać kucharzowi w przyrządzaniu posiłków,
- utrzymywać w czystości kuchnię, sprzęt, naczynia kuchenne,
- wykonywać inne czynności polecone przez Dyrektora wynikające z organizacji pracy w Przedszkolu.
§ 38
- Pomoc nauczyciela Przedszkola zobowiązana jest w szczególności do:
- wykonywania czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków, poleconych przez nauczyciela danego oddziału,
- utrzymywania czystości w przydzielonych pomieszczeniach,
- dbania o bezpieczeństwo dzieci,
- współdziałania z nauczycielami grupy i innymi pracownikami Przedszkola w zaspokajaniu podstawowych potrzeb i praw dziecka, zgodnie z przyjętymi w przedszkolu normami i zasadami,
- wykonywania innych czynności poleconych przez Dyrektora a wynikających z organizacji pracy.
§ 39
- Woźna zobowiązana jest w szczególności do:
- utrzymywania w należytej czystości powierzonych pomieszczeń, sprzętów i zabawek,
- pomocy nauczycielowi w sytuacjach, które wymagają zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, w szczególności podczas organizowania zajęć poza Przedszkolem lub w trakcie wycieczek,
- prania bielizny stołowej, ręczników, firan,
- przygotowania sprzętu do odpoczynku,
- podawania dzieciom posiłków o ustalonych porach,
- pełnienia dyżuru w holu Przedszkola wg ustalonego grafiku,
- wykonywania innych prac zleconych przez Dyrektora,
- W miarę możliwości organizacyjnych woźna pracuje w powierzonym oddziale przez cały cykl edukacji przedszkolnej dzieci.
§ 40
- Konserwator zobowiązany jest w szczególności do:
- przeglądu oraz konserwacji urządzeń,
- bieżących napraw sprzętu, zabawek i urządzeń oraz drobnych remontów na terenie Przedszkola,
- współdziałania z nauczycielami i personelem obsługi w realizacji zadań wynikających z planu pracy,
- dozorowania obiektu i terenu Przedszkola,
- utrzymywania w czystości terenu wokół Przedszkola, w tym odśnieżania w zimie i koszenia trawy w okresie letnim;
- dbania o ogród przedszkolny i znajdujące się tam urządzenia zabawowe,
- wykonywania innych czynności zleconych przez Dyrektora, wynikających z organizacji pracy.
§ 41
- Szczegółowe zadania oraz zakresy obowiązków wszystkich pracowników oraz czynności dodatkowe wynikające z charakteru pracy i potrzeb Przedszkola, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustala Dyrektor.
- Stosunek pracy nauczycieli, pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
§ 42
- Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do:
- przestrzegania regulaminu pracy, zarządzeń Dyrektora, przepisów bhp i ppoż.,
- wykonywania badań profilaktycznych,
- sumiennego i starannego wykonywania pracy,
- dbania o dobro zakładu pracy, chronienia jego mienia,
- przestrzegania w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
Rozdział XV Prawa dzieci i rodziców
§ 43
- Dziecko w Przedszkolu ma w szczególności prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- dostosowania czasu zajęć i zabaw do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci,
- organizowania zajęć i zabaw na powietrzu z wykorzystaniem sprzętu terenowego,
- zapewnienia bezpiecznego pobytu w Przedszkolu,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy psychicznej i fizycznej oraz ochrony i poszanowania godności osobistej,
- życzliwego i podmiotowego traktowania podczas pobytu w Przedszkolu,
- indywidualnego procesu i tempa własnego rozwoju,
- poszanowania własności,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- wyrażania własnych poglądów,
- pomocy osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których zawsze może się zwrócić,
- wypoczynku i czasu wolnego,
- korzystania z dóbr kultury.
- Dziecko uczęszczające do Przedszkola ma ponadto prawo do:
- rozwijania własnych zainteresowań i zdolności,
- pomocy w wyrównywaniu różnego rodzaju braków i deficytów rozwojowych,
- przygotowania umożliwiającego osiągnięcie gotowości szkolnej,
- przygotowania do samodzielnego funkcjonowania,
- wychowania w tolerancji dla samego siebie i innych ludzi bez względu na rasę, płeć, wiek, stan zdrowia,
- poznawania rzeczywistości przyrodniczej, społeczno-kulturowej i technicznej,
- spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,
- wyrażania swoich spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności,
- pomocy w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”,
- zaspokajania poczucia bezpieczeństwa.
- Rodzice mają prawo do:
- znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego i planów pracy realizowanych w danym oddziale,
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- wyrażania opinii na temat pracy Przedszkola,
- spotkań z nauczycielem w celu wymiany informacji na tematy wychowawczo – dydaktyczne,
- uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek w zakresie rozpoznawania trudności wychowawczych i zapobiegania im,
- aktywnego włączania się w życie Przedszkola,
- współuczestniczenia w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla rodziców i dzieci,
- wychowania dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji ze względu na kolor skóry, rasę narodowość, wyznanie, płeć oraz pozycję społeczną,
- występowania do Dyrektora Przedszkola w obronie praw dziecka, jeśli zostały one naruszone.
Rozdział XVI Obowiązki dzieci i rodziców
§ 44
- Obowiązkiem dzieci uczęszczających do Przedszkola jest:
- współdziałanie z nauczycielami w procesie wychowania, nauczania i terapii,
- szanowanie odrębności każdego kolegi,
- przestrzeganie zasad i form współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej,
- szanowanie sprzętów i zabawek jako wspólnej własności,
- uczestniczenie w pracach porządkowych i samoobsługowych, pełnienie dyżurów,
- przestrzeganie zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek,
- kulturalne zwracanie się do innych, używanie form grzecznościowych,
- przestrzeganie zasady podporządkowania się kolegom pełniącym dyżur,
- zdyscyplinowane zgłaszanie się na zbiórki, zwłaszcza w czasie spacerów i wycieczek,
- pomaganie kolegom w przypadku występowania trudności.
- poszanowanie wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, prawda, miłość i przyjaźń.
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie zasad organizacji pracy Przedszkola, zgodnych z niniejszym statutem,
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
- respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców oraz zarządzeń Dyrektora,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z Przedszkola osobiście lub przez upoważnioną przez rodziców osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
- przestrzeganie rozkładu dnia, przyprowadzanie i odbieranie dzieci w ustalonych godzinach,
- przyprowadzanie do Przedszkola dziecka w dobrej kondycji zdrowotnej,
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- uczestniczenie w zebraniach i zajęciach oraz spotkaniach grupowych,
- zapoznawanie się z treścią ogłoszeń i komunikatów oraz stosowanie się do nich,
- dbanie o estetyczny, schludny wygląd dziecka.
- Ponadto rodzice mają obowiązek:
- wychowywać swoje dziecko w duchu odpowiedzialności za siebie i za innych oraz poszanowania i akceptacji innych osób oraz ich przekonań,
- włączać się w życie Przedszkola,
- poświęcać czas i uwagę swojemu dziecku, tak aby wzmocnić wysiłki Przedszkola skierowane na osiągniecie określonych celów edukacyjnych.
Rozdział XVII Zasady rekrutacji
§ 45
- Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach do Przedszkola może zostać przyjęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku, jeżeli przedszkole dysponuje wolnymi miejscami a dziecko nie wymaga indywidualnej opieki.
- Przyjmowanie dzieci do Przedszkola odbywa się po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.
- Zasady postępowania rekrutacyjnego określają odrębne przepisy.
- O przyjęciu dziecka do Przedszkola w trakcie roku szkolnego decyduje Dyrektor.
Postanowienia końcowe
§ 46
- Postanowienia statutu obowiązują wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, pracowników samorządowych, rodziców, dzieci.
- Statut Przedszkola lub jego zmiany uchwala się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Członkowie Rady Pedagogicznej mają prawo wnoszenia poprawek do proponowanego tekstu statutu.
- W przypadku zmian w statucie dokonywanych w czasie roku szkolnego Dyrektor Przedszkola jest zobowiązany do opracowania i opublikowania jednolitego tekstu statutu na dzień 31 grudnia każdego roku.
- Z treścią statutu można zapoznać się w Biuletynie Informacji Publicznej Przedszkola lub w siedzibie Przedszkola.
- Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
- organ prowadzący,
- rodziców w formie opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego z wyłączeniem czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolach.
- Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
- Świadczenia udzielane przez Przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materialnej Przedszkola określają odrębne przepisy.
- Obsługa w zakresie spraw księgowo-płacowych i kadrowych prowadzona jest przez Centrum Usług Wspólnych w Opolu.
Statut Przedszkola w powyższym brzmieniu wchodzi w życie z dniem 01 stycznia 2024 r.